همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از بخش‌های مختلف ستاد مدینه منوره سازمان حج و زیارت بازدید کرد. کاهش آمار دستگیری زائران ایرانی، راه اندازی سامانه پیامکی زائر، جزئیات تدوین کتاب حج و ... از جمله موارد مطرح شده در این بازدید بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر همراه با  سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، ضمن بازدید از ستاد مدینه‌ منوره، در جریان فعالیت‌های واحدهای حمل و نقل هوایی، حمل و نقل شهری و بین‌شهری، حسابرسی، تدارکات، امدادرسانی، حراست، ارزشیابی، امور اداری و پشتیبانی، امور مالی، امور رایانه، مسکن و حوزه ریاست و روابط عمومی ستاد مدینه منوره قرار گرفتند.

گزارش بازدید از مجموعه واحدهای ستاد مدینه منوره در ادامه آمده است:

واحد حسابرسی

مدیران مجموعه‌هایی که محل استقرار زائران ایرانی در مدینه منوره است هزینه‌ها‌شان را به صورت الکترونیکی وارد سامانه مربوطه کرده و سپس اسناد مربوط به اطلاعاتی که وارد سامانه شده است را به واحد حسابرسی ستاد مدینه تحویل می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در بازدید از واحد حسابرسی ستاد مدینه، رایانه‌ای شدن ثبت هزینه‌ها در عملیات حج را عاملی برای تقویت کار در عین کاهش نیروی انسانی ستادی دانست. همچنین سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز از این واحد خواست تا در برخی سرفصل‌های جدی در عملیات حج، یک کار مقایسه‌ای نسبت به گذشته صورت گیرد تا در صورتی که در برخی هزینه‌ها افزایش یا کاهشی پدید آمده است، سریع‌تر احصا و برای تصمیم‌گیری‌های آتی اعمال شود.

واحد حمل و نقل هوایی

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در بازدید از این واحد درباره علت تاخیر در رسیدن بار تعدادی زائران به عربستان سوال کرد که علت این موضوع، سهل‌انگاری برخی از افراد در چسباندن برچسب (تگ) بار بر روی ساک‌هایشان عنوان شد.

حمل و نقل شهری و بین‌شهری

دست‌اندرکاران واحد حمل و نقل شهری و بین شهری درباره عملیات جابجایی زائران حرم نبوی اعلام کردند که وسیله نقلیه لازم برای اجرای روزانه ۱۰ تا ۱۲ برنامه زیارت دوره در مدینه منوره تامین شده است.

واحد امداد

فعالیت واحد امداد، مورد قدردانی سرپرست حجاج ایرانی قرار گرفت. قاضی عسکر، خدمات این واحد را برای زائران مسن و کسانی که اولین بار است به حج مشرف می‌شوند، ضروری دانست.

واحد حراست

مسئول واحد حراست ستاد مدینه منوره با اعلام این برآورد که در حج سال ۹۲، بیش از ۹۰ درصد زائران با آمادگی قبلی از حساسیت‌های کشور میزبان پای در راه این سفر گذاشته‌اند، گفت: آمار دستگیری‌ها و برخورد با زائران کشورمان نسبت به زمان مشابه در سال‌های قبل کاهش داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نیز گفت: زائران کشورمان خیلی فهیم هستند و مجموعه راهنمایی‌های صورت گرفته موجب شده تا زائران عزیز، با دقت و توجه و بصیرت بیشتر در سفر عمل کنند.

واحد بازرسی و ارزشیابی

مسئولان واحد بازرسی و ارزشیابی ستاد مدینه منوره در حج ۹۲، از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی «پیام» برای مدیران جهت گزارش‌دهی درباره مشکلات مجموعه‌ها و منطقه‌ها خبر داد. همچنین راه‌اندازی سامانه پیامکی برای زائران جهت طرح مشکلات‌شان را از ابتکارات واحد بازرسی و ارزشیابی ستاد مدینه منوره در حج ۹۲ عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این بازدید با مثبت ارزیابی کردن راه‌اندازی سامانه پیامکی برای زائران، مسئولان واحد بازرسی و ارزشیابی ستاد مدینه منوره را به این نکته توجه داد که فراگیری این سامانه برای مجموعه زائران یک ارزیابی داشته باشند تا کارهایی دقیق تر صئورت پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین از بازرسان خواست تا با بازدیدهای میدانی، در جریان انتقادهای زائران قرار گیرند.

واحد مسکن

مسئول واحد مسکن ستاد مدینه منوره اعلام کرد: در حج ۹۱، حدود ۹ درصد کل اقامتگاه‌های زائران کشورمان را، اقامتگاه‌های درجه یک تشکیل می‌دهد که این رقم در حج سال ۹۲ به ۱۴ درصد رسیده است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این بازدید از انعقاد قراردادهای مسکن زائران ایرانی برای حج ۹۳ و عمره ۹۳ - ۹۲، قبل از آغاز ایام تشریق خبر داد.

حوزه ریاست و روابط عمومی

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان در بازدید از حوزه ریاست و روابط عمومی ستاد مدینه منوره بر مستندسازی عملیات حج و وحدت رویه در تدوین «کتاب حج» تاکید کرد و گفت: از عملیات حج قدیم و حتی قبل از انقلاب هیچ اطلاعاتی در دست نداریم، فقط یک کتاب مربوط به حج سال ۱۳۵۴ یعنی زمانی که امور حج به اوقاف واگذار شده، موجود است.

وی با بیان اینکه کتاب حج ۹۲ در دست تدوین است، تاکید کرد: بهتر است «کتاب حج» در دو بخش اجرایی و فرهنگی تدوین شود و در مستندسازی عملیات حج وحدت رویه لحاظ گردد.

کد خبر 232103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز